کتابخانه مجازی الفبا
ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی PDF
کد خبر : 199635
تاریخ انتشار : 24 مرداد 1396 12:39
تعداد مشاهدات : 156

تازه های کتاب: «دین پژوهی عرفانی»

نخستین چاپ از جلد سوم کتاب «دین پژوهی عرفانی» راهی بازار نشر شده است.
📢 نخستین چاپ از جلد سوم کتاب «دین پژوهی عرفانی» در 416 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 30 هزار تومان به همت یحیی کبیر، نویسنده کتاب راهی بازار نشر شده است.

کتاب «دین پژوهی عرفانی» با بهره گیری از مایه های شهودی و فکری عرفا و به ویژه کتاب ارزشمند «اسرار الشریعة» تالیف علامه سید حیدر آملی، به قلم دکتر یحیی کبیر، عضو هیات علمی دانشگاه تهران تدوین شده است.  


 
«در بیان فروع پنج گانه: نماز، روزه، زکات، حج و جهاد» و «در بحث فروعات و پنج گانه بودن آن ها» دو فصل سومین جلد کتاب حاضر هستند.
 
طهارت های سه گانه، شرافت زمان و مکان نماز، معراج صوری و جسمانی، معراج معنوی و روحانی، از مهم ترین موضوعاتی است که در فصل نخست بررسی شده است.
 
درباره «شرافت زمان و مکان نماز» در فصل نخست می خوانیم: «اگرچه زمان از جهت زمان واحد و بسیط است، اما در مراتب زمان، زمان خاصی برای انجام عبادات معین شده است، به طوری که اگر آن عبادات نظیر نمازهای یومیه در وقت مخصوص که مقرر شده انجام نشود، پذیرفته نمی شود و مورد قبول واقع نمی شود، زیرا شرافت زمان عبادات نسبت به سایر زمان ها، به سبب اطلاع رسول یا نبی و به واسطه وحی خاص از نزد خداوند، معین شده است. بنابراین خداوند به زمان خاص اعمال، شرافت بخشیده و در صورتی که عملی در زمان خاص خود انجام نشود، اگرچه آن عمل انجام شده است، اما ناقص و ناتمام می باشد و به عبارتی دیگر، آن عبادت صحیح نمی باشد و این نکته برای سایر اعمال نیز صادق است. مثلا اگر شخصی در وصیتش به فرزند خود آدرس گنجی را بدهد که در جایی معین مخفی شده است و به عنوان مثال می بایست از مکانی خاص ده قدم به طرف مکانی معین برود تا به گنج دست یابد، حال اگر فرزند او قدمی بیشتر از حد معین شده و یا کمتر از آن، پیش برود، البته گنج را نخواهد یافت.»
 
مولف در فصل دوم نیز موضوعاتی همچون نماز اهل شریعت، نماز اهل طریقت و نماز اهل حقیقت را از منظر سید حیدر آملی تشریح کرده است.
 
در این فصل درباره اهل طریقت آمده است: «اخلاق الهی برتر از اخلاق انسانی است و رابطه این دو عام و خاص مطلق است. از این رو، منفصل از یکدیگر نیستند، اما چون اخلاق انسانی مرتبه فروتر اخلاق الهی است، پس صاحبان اخلاق انسانی از عمق اخلاق بازمانده اند، اگرچه در مسیر حق هستند، لذا ائمه معصومین (ع) یاران خود را به رعایت حقوق انسانی دعوت می فرمودند، چنان که حضرت علی (ع) به مالک اشتر برای حاکمیت مصر، توصیه می فرماید که ای مالک! مردم برادر دینی تو هستند و یا انسانی چون تو می باشند. و اما اگرچه پیروان ادیان الهی چون مسیحیت و یهود و حتی بودائیسم از نعمت اخلاق برخوردار هستند، ولی عمق اخلاق به حضرت خاتم (ص) ختم می شود که فرمود: «انی بعثتُ لأتمم مکارم الاخلاق». لذا اهل الله پیرو وحی خاتم هستند و به طور کامل در خدمت قرآن به سر می برند و در علوم برهانی در حالت حضور هستند و در علو عرفانی در خدمت شهود می باشند. به بیانی دیگر، اهل الله، اهل طریقت و حقیقت هستند. پس چنان که متذکر شدیم، اهل الله مختص یک دین یا محدود به زمان و مکان نیست.
 
🔘 منبع: ایبنا